Ghibli filmek tudományos szemszögből

 

Három rövid előadás: a Studio Ghibli filmjei politikai, színház-, és vallástudományi szemszögből. Az Eötvös József Collegium Vekerdi József Orientalisztika műhelyének tagjaiként egyetemi tanulmányaink mellett a keleti világ tanulmányozásával, behatóbb megismerésével foglalkozunk. Most egy könnyed, népszerű témával készültünk és reméljük, sok diák kedvét meghozzuk vele a Kelet-kutatáshoz.

Szeretnéd tudni, hogyan inspirálta a színház Arctalan karakterét a Chihiro szellemországban című animációs filmben? Esetleg, hogy miként viszonyul egymáshoz a léghajó, a propelleres bicikli, és a seprűn repülő boszorkány a Kiki, a boszorkányfutárban? Érdekel, hogy milyen szerepet töltenek be a kamik és yōkaiok, vagy a japán természetszemlélet megnyilvánulása A vadon hercegnőjében? Előadásainkban e három népszerű Ghibli-filmet közelítjük meg tudományos szemszögből.

Chihiro és a színház

A Chihiro szellemországban népszerűségéhez nagyban hozzájárul a cselekmény mögött álló lélegzetelállító világ, amelyet színesen átsző a japán néphagyomány. Ennek az egyik legérdekesebb megnyilvánulása Arctalan karaktere, akinek hátterét sűrű homály fedi. A legegyöntetűbb vélemény azonban arra utal, hogy a rejtélyes alakot a , a tradicionális japán színművészet egyik formája inspirálta. Az előadás fő témája e párhuzam vizsgálata.

Kiki és a politika

Miyazaki filmjeiben sokszor nem titkoltan jelenik meg a politika, mégpedig főleg baloldali, marxista gondolatok. Az előadás során a Kiki, a boszorkányfutár című film kapcsán felmerülő politikai ideológiákról lesz szó, különös tekintettel egy fontos szimbólumra: az emberhajtású repülőgépre. Japánban a 68-as diáklázadások idején a filmművészet és az újbaloldali mozgalmak erősen összefonódtak, és az Emberhajtású Repülőgép nevű cég szponzorált több, hasonló témájú filmet. Mit is jelent akkor a repülés ebben a “gyerekeknek szóló” filmben? Hogyan viszonyul egymáshoz a léghajó, a propelleres bicikli, és a seprűn repülő boszorkány?

A vadon hercegnője és a természetfeletti

A vadon hercegnője a Studio Ghibli és Miyazaki Hayao egyik legnépszerűbb egészestés animációs filmje. A film cselekménye a késő Muromachi-korban játszódik, és hangsúlyos szerepet kap benne a japán természetszemlélet, amely magától értetődőnek tartja a természetfeletti jelenlétét a természetben, és melynek alapja a kamik (isten-szerű lények, szellemek) tisztelete. Az előadás célja A vadon hercegnőjében megjelenő különböző kamiknak és yōkaioknak, valamint azok emberekkel való kapcsolatának vizsgálata.

Alkalmak
{ {

Only with Hungarian knowledge

Regisztrációköteles